Sprzęt budowlany na ogół nie posiadał certyfikatu drogowego i nie był dopuszczony do ruchu ulicznego. Jednak nawet maszyny które takowy posiadały nie nadawały się do długiej jazdy na miejsce budowy, zwłaszcza jeśli było ono oddalone od siedziby firmy, gdyż były zdecydowanie zbyt powolne, by móc je w taki sposób przemieszczać. Koniecznością był więc przewóz ciężkiego sprzętu za pomocą lawet, choć nie każda nadawała się do tego celu.

Wielkotonażowe lawety do transportu maszyn budowlanych

lawety samochodoweMaszyny ciężkie były, jak mogła sugerować ich potoczna nazwa, ciężkie, a ich waga często przekraczała maksymalny tonaż lawet drogowych nawet i czterokrotnie. By takie pojazdy transportować, wymagane były platformy o najwyższej możliwej ładowności, używane głównie w połączeniu z ciągnikami o wysokiej mocy silnika. Tego rodzaju lawety samochodowe miały ogromnie zwiększoną ładowność i przestrzeń transportową, mając wymiary niemal identyczne z ciężarowymi przyczepami do pojazdów dalekobieżnych, i mogły zwykle zabrać nawet do czterdziestu ton ładunku, którym zwykle były właśnie pojazdy budowlane. Lawety te były skonstruowane w taki sposób, by móc bez trudu znosić największe obciążenia, a powierzchnia transportowa była dodatkowo amortyzowana, by zmniejszyć nacisk na podwozie podczas jazdy, a tym samym znacznie wydłużyć żywotność lawety i zminimalizować konieczność napraw. W zależności od typu, lawety wielkotonażowe mogły mieć różny układ platformy, choć najczęściej spotykane były odmiany z obniżaną przestrzenią transportową, która nie tylko pozwalała na szybsze i bezpieczniejsze zamocowanie przewożonego pojazdu w jednym miejscu, ale zapobiegała również jego przemieszczaniu się po rampie, a tym samym ewentualnym kolizjom, w przypadku transportu dwóch pojazdów jednocześnie. Dodatkową stabilizację umożliwiały podnoszone burty z dodatkowymi blokadami, podobne do tych widywanych na przyczepach ciężarowych.

Z racji ogromnej ładowności, lawety te musiały być używane w połączeniu z ciągnikami ciężarowymi, choć były na tyle uniwersalne, iż mogły zostać łatwo podłączone do każdego modelu pojazdu ciężarowego bez konieczności żadnych modyfikacji. Ich położenie na ciągniku w żaden sposób nie utrudniało manewrowania i czasem wręcz ułatwiało sterowanie pojazdem z ogromnym ładunkiem, co często było zauważane przez kierowców. W celu ułatwienia i przyśpieszenia załadunku, naczepa lawetowa została również wyposażona we wciągarkę elektryczną o bardzo wysokiej mocy, ułatwiającą załadunek ciężkich pojazdów.