Dwa podstawowe rodzaje siłowników to pneumatyczny i hydrauliczny. Z kolei siłowniki pneumatyczne dzielą się na liniowe, krzyżowe i kątowe, a siłowniki hydrauliczne na jedno lub dwustronnego działania. Siłowniki pneumatyczne znajdują swoje zastosowanie na ogromnych halach produkcyjnych, na pasach i liniach do pakowania. Siłowniki hydrauliczne stosuje się wszędzie tam, gdzie potrzebna jest duża siła, np. prasy hydrauliczne lub hydrauliczne zamki do drzwi.  

Na czym polega regeneracja siłowników?

regeneracja siłownikaSiłowniki hydrauliczne wykorzystują energię zgromadzoną w znajdującym się pod ciśnieniem czynniku roboczym do wywołania ruchu liniowego tłoczyska. Ich wielką zaletą jest możliwość przemieszczenia ogromnych ciężarów. Elementami, które najczęściej ulegają awariom są uszczelnienia. Często zdarzają się awarie tłoka, głównie związane ze zbyt dużym obciążeniem oraz awarie tłoczyska spowodowane zanieczyszczeniem przez opiłki. Regeneracja siłownika odbywa się poprzez zdiagnozowanie problemu. Następnie uszkodzona część oraz uszczelniacze są wymieniane. W zależności od uszkodzenia może być konieczna filtracja czynnika roboczego lub nawet jego wymiana. Siłowniki pneumatyczne są bardzo ważnymi elementami układów pneumatycznych. Dzięki nim energia przekazywana medium zostaje zamieniona na energię mechaniczną, siłę lub moment obrotowy. Stosuje się je między innymi w automatycznych bramach wjazdowych. Korzystają z nich służby ratunkowe w takich sprzętach jak przecinaki i rozwieraki. Zasilane są gazem, najczęściej jest nim sprężone powietrze. Najczęstszym powodem uszkodzeń siłowników pneumatycznych jest dostanie się substancji ciekłych (np. woda) lub działanie momentu zginającego tłoczysko. Może dojść do wahań ciśnienia, którego przyczyną jest nieszczelność dławnic. W siłownikach pneumatycznych najczęściej zniszczeniu ulega tłoczysko, które może być szlifowane i chromowane. Chromowaniu i honowaniu także podlega cylinder. Czasami występuje konieczności wymiany cylindra i rury cylindra, niezbędnej do przeprowadzenia regeneracji. Wymienia się uszczelnienia i łożyska. Wykonuje się także próby ciśnieniowe i modyfikuje węzły uszczelniające. 

Każdy siłownik kiedyś się zużyje. Jego podzespoły tracą zdolność do użytku i należy je zregenerować. Jeśli jest taka możliwość to siłownik zostaje naprawiony bez potrzeby zakupu nowego. Konieczne jest oddanie sprzętu odpowiednie ręce, aby cały proces przebiegł sprawnie. Ważne jest określenie stanu podzespołów i wymienienie ich na nowe, których norma zużycia jest przekroczona.